woensdag 27 februari 2013

Koers, zwabberstralen en lekke goten (1 maart2013)




Het podium van de Gran Premio di Camaiore, gisteren:
Nocentini, Sagan, Ulissi

Gisteren mooie koers gezien. Pracht omstandigheden. GP di Camaiore, met zeer mooi deelnemersveld. Winst voor P. Sagan, 2e Ulissi (een van mijn favo’s in het Gaul-wielerspel). Ik stond op de Stiava/Mt Pitoro, waar de heren 6x overheen moesten. Een hele opgave, aan de gezichten en het aantal afvallers te zien. Wout Poels zat mooi van voren bij de laatste passage, maar kwam niet bij de eerste 10 in de uitslag (33e). Ik deed Stiava-klim deze week zelf een keer 2x achter elkaar, en had het toen goed zitten. Maar ja, ik ben Wout Poels niet, laat staan Peter Sagan.
Rond de koers zelf uiteraard ook een stukkie gefietst met een aantal aspirant-maffiosi. Na de laatste passage van I Big kop over kop terug naar Lucca. Morgen Strade Bianche; even zien of het lukt ook daar aan het parkoers te geraken.

Laatste doorkomst Stiava: de besten nu vooraan: Sagan, achter hem Nibali, verder o.a. Menchov, Ulissi en Nocentini

Verkiezingen
Het is momenteel wel heel erg verkiezingstijd hier. Binnenkort nieuwe paus, binnenkort ook nieuwe regering? Dat valt nog te bezien. De uitkomst van de zondag en maandag jl. gehouden verkiezingen heeft het land in redelijke chaos gestort. Logische meerderheden tekenen zich niet af. Er was grote winst voor diegenen die het anti-europese sentiment weten te exploiteren Dat zijn komiek Grillo en..... Bunga Berlusconi. Je gelooft je ogen niet. Vrienden en bekenden hier zijn er knap beduusd van : Italia fallita!


Berlusconi lokte o.a. veel kiezers met de belofte belastinggeld voor het eerste huis terug te betalen. Ondanks de waarschuwing op deze spotprent. Berlusconi: 'Ik geef 20 piek terug'. Jezus: Kijk uit, het waren er wel 30.' Ook demonstraties om de kiezers te waarschuwen hielpen geen zier.
 Politieagent, gevarieerd maar zwaar beroep  (Basta Berlusconi)

Opmerkelijk feit: in Toscane is heel anders gestemd dan gemiddeld over heel Italië. Zouden de mensen hier snuggerder zijn (door betere olijfolie of zo)? Zie dit staatje w.b. de machtsverdeling in de nieuwe Kamer:
                                                  ITALIË            TOSCANA
Bersani (links-middenblok)          29,6%              41,5%       
Berlusconi (rechts blok)               30,7%              20,7%
Grillo (5sterrenbeweging)             25,5%              24,0%

Alles van Grillo komt van het verlies van beide blokken. En dan hebben we nog hervormer Monti, tot aan de verkiezingen de numero uno; die vangt rond 10% van de stemmen.

De Lente gekomen
Het weer in februari was onder de maat, hoewel uiteraard wat beter dan in Nederland. Temperaturen bleven verwijderd van de normaalwaarde, en er was, naast aardig wat regen, ook twee maal sneeuw gedurende enkele dagen. Niettemin heb ik sinds dag 1 (dat was effectief 7 februari) toch 13 ritjes op de fiets kunnen maken, met totaalafstand 840 kms. Dat moge niet overdreven veel zijn, maar houd er rekening mee dat er behoorlijk wat klimwerk in zat. Als ik dat naar 'nederlandse' kilometers zou moeten vertalen kom ik dik boven de 1000 uit; dat klink al beter. Vooral vanwege het weer zat er niet meer in, helaas. Eergisteren reed ik in de klim over Castello/Gombitelli nog tussen de sneeuw.


Zo was er wel volop gelegenheid om samen ons ding te doen. Beetje werken, beetje aanklooien, beetje barren, beetje lezen, beetje Italiaans leren (Mary-Anne), beetje wandelen over de Muur en door de stad (met babbels hier en daar).




Het heeft deze tijd wat langer geduurd voordat we hier weer relaxt de dagen konden laten passeren, hoe prettig het toch in ieder geval wel degelijk was. De stress rond thuis was daar zeker debet aan, het lukte en lukt nog steeds niet om de zorgen helemaal weg te stoppen. Maar inmiddels hebben we ons ritme wel gevonden. Aan de ontvangst heeft het zeker niet gelegen. Leuke contacten, en de huiseigenaren zien ons ook graag verschijnen. Dochter Viola verwelkomde ons met een mooie tekening, ik denk een kruising tussen een vogel en een bultrug. Maar dat zal ik haar nog wel vragen.



Economie & Milieu
Begin deze week, op een dag dat de regen de overhand had, vielen in de in de binnenstad de vele lekkende dakgoten op. Op talloze plaatsen zwaaide het water op de wind alle kanten uit. Oorzaak: forse achterstand in het onderhoud, veel leegstaande gebouwen ook. Met het feit dat het aantal winkels dat hun deur definitief sloot t.o.v. oktober flink is toegenomen wijst dat op de nogal bedroevende staat van (ook) de lokale economie. Die zwabberstraal deed me ergens aan denken. Na de eerstvolgende keer fietsen deed ik mijn plas in de douche, dit mede op aanraden van Groen Links, want goed voor het milieu. Of dat hem gaat worden weet ik nog niet, ik heb mijn twijfels. Het richtinggevoel op zich mag bij mannen die op leeftijd beginnen te komen nog wel in orde zijn, het lichaam wenst niet altijd meer mee te werken om dat gevoel te vertalen in een goed gemikte straal. Over de mogelijke consequenties van zo'n zwabberstraal hoef ik u niet te informeren, denk ik. Wat dat betreft nog niet zo'n gek idee, dat doucheplassen.


Le Mura: 500 jaar oud. Op 1 oktober vangen de festiviteiten aan. Eigenlijk al op 29 september.....: de eerste kilometers van de WK Wielrennenbij de mannen-profs

Ten slotte: vandaag is de campagne 'Beleef de Lente' van Vogelbescherming Nederland weer van start gegaan. Met o.a. 'mijn' soort: de Steenuil. Het allereerste clipje toont de heer en mevrouw Steenuil bij en in hun woning. Warm aanbevolen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten