donderdag 14 maart 2013

Habemus Papam, Messi rules


Een nieuwe Paus!


Stoelendans van korte duur

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Na het schitterende optreden van Lionel Messi tijdens Barcelona- AC Milaan konden de heren kardinalen er niet meer omheen: de nieuwe Paus moest Argentijns zijn. En zo geschiedde. Al het gebid in de kerk hier in de straat ten behoeve van de Italiaanse kandidaat mocht niet baten. Ook hij van boven moest de duimen leggen. Jorge Mario Bergoglio zal als Paus Franciscus de Eerste voorlopig de nummer 1 van de RK Kerk zijn. Benadrukt wordt dat onze Frans een intellectueel is, want Jezuiet. Een Jezuiet die bovendien van de Tango en van Voetbal houdt. Kennelijk iets heel bijzonders, een intellectueel op die post. In krant (Il Tirreno) van vandaag zijn de eerste 6 pagina's gewijd aan witte rook-aangelegenheden, voordat het op pagina 7 weer gewoon over Berlusconi en het proces (Ruby!!) tegen hem gaat. In Argentinië grote vreugde onder de gelovigen. Zo liet de om zijn vroomheid bekend staande Maradona weten: 'Ik ben gelukkig, zo gauw ik in Italië ben zal ik proberen bij hem op audiëntie te gaan". Ook Messi is blij met deze paus die dicht bij de armen staat: "Ik ben erg blij, ik hoop dat ik hem in 2014 het wereldkampioenschap voetbal kan opdragen". Met deze extra motivatie kunnen onze jongens het straks wel schudden... Uit de mond van wielrenners, beoefenaars van een toch bij uitstek katholieke sport, heb ik nog geen bijval moegen noteren.

Keuze aangekondigd, en we kunnen weer fietsen

Eerlijk gezegd had ik een snelle beslissing wel verwacht. In de nacht voorafgaande aan DE dag was er namelijk een enorm onweer boven Toscane, en ook boven Rome. Een teken Gods, zoals al millennia lang wordt geweten. En de bijbehorende stevige regens duurden voort tot ongeveer het moment dat de witte rook de hemel zocht. Daarna werd het droog, en kon ik gisteren toch nog een mooi droog ritje van 70 kms rijden.

Dat werd ook wel tijd, droog weer. Het heeft hier dagenlang bijna onafgebroken geregend, neerslagrecords werden gebroken. Wie de beelden van Tirreno-Adriatico heeft gezien hoef ik niets meer te vertellen. Prachtkoers geweest,trouwens,met een gedroomd (maar hopelijk niet gedrogeerd) podium. Wat een natte ellende onderweg! Anders dan de renners moest ik niet, maar ben toch nog enkele keren op pad gegaan met m'n fietsje. Soaking wet weer terug na niet al te lange ritjes (50 à 60 kms). Oppassen onderweg vanwege de talloze riviertjes die van de hellingen over de weg kwamen lopen, maar wel lekker. Bovendien, wij van Gaul!  zijn natuurlijk helden op de fiets. Je kan het overal lezen.

 

De was na weer een natte rit

Zeker bij wat onbestendig weer is een rondje waarin de Monte Pitoro is opgenomen een favoriet parkoers. Afhankelijk van wat je er aan toevoegt (meestal nog twee kortere klimmetjes) rij je dan tussen de 50 en 75 kms en je bent nooit al te ver van huis. Ik vind het een prettige klim, die ca. 5 km Pitoro (onlangs 6 passages in de Gran Premio di Camaiore, gewonnen door Peter Sagan). Niet helemaal een loper wegens paar steviger omhoogstukken, maar altijd met mooi uitzicht. In 1948 genoten ongetwijfeld ook de renners tijdens de 5e etappe in de Giro d' Italia (Viareggio - Siena), in dat jaar een prooi voor Fiorenzo Magni (alias De Leeuw van Vlaanderen, jazeker!) Het decor zal toen nog fraaier zijn geweest. De pittoreske bocht op onderstaande foto is sinds jaren niet meer.Heeft moeten wijken voor de snelweg. Voort moeten we..


Het is dat je weet, anders had je het niet geweten

Over de helft
De tijd gaat snel, we zijn over de helft van dit verblijf. En het is nog geeneens Rokjesdag geweest. Ik zie dat feit ook vertaald in de tot nu toe afgelegde kilometers. In maart heb ik tot nu toe een kleine 2/5 van de vorig jaar in deze maand afgelegde afstand achter de wielen (toen bijna 1700), gevolg van het niet overdreven fantastische weer van de laatste tijd. Maar okay, maart duurt nog even, en vanaf volgende week komt Bart hier meefietsen; dan zullen we er eens een stevige lap op geven. We komen de tijd evengoed best door. De tijd nemen om boodschappen te doen werkt ook ontspannend, net als lekker eten met de familie van de huisbaas in Ammodonostro jl. zaterdag.

 

Morgen bloemkool?


Bij Ammodonostro

 Nog twee tips tot slot:
- Vanavond Milaan-San Remo op TV, programma van Wilfried de Jong
- Iedereen die dit blog leest kijkt uiteraard naar www.beleefdelente.nl ; voor kinderen in het basisonderwijs en hun leerkrachten is er bovendiien http://www.beleefdelentejunior.nl/. Veel keileuke infio, chatten met deskundigen, noem maar op.

Special concert

2 opmerkingen:

  1. ha Yupi,
    wat een klote weer hè!Hier is het niet anders. Ik heb last van mijn knie, waarschijnlijk vanwege de ongelooflijk koude klote wind. Moest me redelijk forceren om uberhaupt vooruit te komen. As zondag pas mijn eerste tochtje bij DTC rijden. Hopelijk houd de knie het. En dan volgende week Gent-Wevelgem, (180 km), voor het eerst de Kemmelberg op en nog zo wat kuitenbijtertjes, wat dacht je van de Schominkel(????) met 24 %(!!!!!).
    Heb je ze zien lopen op de Sant Elpidio, haha, volgens mij is het gewoon pure dommigheid, gebrek aan parcourskennis of gewoon geen triple willen monteren omdat ze bang zijn om af te gaan. Door gewoon een iets lichter verzetje te monteren rijden die gasten fluitend die helling op, toch??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Joep,

    24 maart kan je toch wel effe op en neer naar Utreg fietsen voor een leuk feessie met allemaal leuke mensen??

    Groet
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen