zondag 15 februari 2015

Fietspauze, fietsen en wijn

       Nieuwe fiets- en wijnwinkel bij ons in de straat
 

Het actuele weer

 
Weerbericht Italië Voorlopig heeft Italië met buien te maken en is er van langdurig droog en zonnig weer geen sprake. Later in de week neemt de buienkans af en komt de zon vaker tevoorschijn. De temperaturen variëren van 3 graden in de Alpen en 12 graden in Noord-Italië tot 16 op Sicilië.
 
Sinds gisteren (zaterdag) regent het hier 'katten en honden', zoals de Engelsman (m/v) het zo treffend weet te zeggen. Wel jammer, want zo raak ik toch weer achterop in het STRAVA-fietsklassement. Een kleine fietspauze, dus. Fijn dat het In Nederland juist dit weekend lekker fietsweer is, ik gun het iedereen. Elk nadeel hep ook se voordeel, natuurlijk. Het lichaam kan nu wat herstellen van de inspanningen van afgelopen week, en er is wat meer tijd voor andere dingen. Momenteel is dat voor mij bv. redactiewerk voor het aankomende nummer van UILEN (nr. 5, verschijnt in maart) en voor Mary-Anne en mij samen het Dassenproject, dat we voor Jaap Mulder uitvoeren.
 
En ik kan wat aan geheugentraining doen, heel nuttig, want ik ben natuurlijk al bejaard. En het gebeurt me vaker en vaker dat ik niet meer op een bepaald woord of de naam van een goede bekende kan komen. Behalve geleidelijk lichamelijk verval ook een afname van mijn cognitieve capaciteiten dus. Voorwaar, hier is werk aan de winkel!
 
                                 Twee AOW-ers op een bankje op de Muren van Lucca

Wijn

Deze week kreeg ik een passend advies onder ogen om een beetje aan het in stand houden van mijn geheugen te werken, en wel via vriend Hans Poley (die het soms ook niet allemaal meer weet).
 
 
Ome Toon verwerkt de aanbevolen daily intake

Dezelfde zegsman citeerde uit artikel van de cardioloog Ies Stoel :
Als elke volwassen Nederlander elke dag drie glazen rode wijn zou drinken zou de sterfte aan hart- en vaatziekten , doodsoorzaak nummer één , met tenminste 30 procent afnemen , waarmee vele miljoenen in de gezondheidszorg kunnen worden bespaard.....
..... Het heffen van belasting op dit aangename medicijn is schadelijk voor de gezondheid en dient te worden beschouwd als een grof schandaal….“

Ik weet wat me te doen staat!

Het weer vorige week

Het weer mag as we speak hier te wensen overlaten..., de achterliggende week bracht mooie dagen. Er kon volop buiten worden gespeeld.




Heen en weer, lekker eten bij Ristorante Tambellini in Sant' Alessio
 
 
 
 

Op die fiets 3


De VINER op de foto, uitgerust met Spinergy-wielen (vriend Gijs van de H. vermoordde er ooit een kip mee), is voorlopig mijn karretje. Paladino heeft de nieuwe fietsen voor dit seizoen nog niet binnen, maar hij heeft wel een goede vriend, Luca. Ik mag diens fiets voorlopig berijden. Zo zie je eens te meer: voor alles komt hier een oplossing, zeker als je tijd gelegenheid geeft zijn werk te doen. Geweldig gebaar van Luca natuurlijk!

Zo kon ik deze week al een mooi programma aan ritjes afwerken. In gezelschap van Tim (die ons van het vliegveld kwam halen), Cristiana en Paladino over relatief vlak een ritje van 100 km. Koffiepauze in Viareggio aan Zee, waar de eerste toeristen al zijn opgedoken.
 

                                                   Omloop Viareggio

Een klassieker hier is het rondje over de Pizzorne, een stevige klim (met nogal onregelmatige stijgingspercentages, maar met stukken tussen 14 en 16%). Dat was donderdag, in ongeveer hetzelfde gezelschap. Zware klim, maar wat een lekkere afdaling terug naar Lucca!
 

 
                               Met Cristiana langs Pinocchio

                                                     Hèhè, ik ben boven!

Aan het mooie weer zou zaterdag een einde komen; dat is ook gelukt, de weergoden hebben woord gehouden. Op vrijdag dus maar de kans gegrepen een herstelritje te doen, een stukkie in de rondte.

Benieuwd wat de komende week gaat brengen... Uiteraard de nodige kilometertjes op de fiets, het weer gaat weer opknappen. Hopelijk in korte broek, dan tonen de sokken van Gaul, Chronò en van Sockeloen wat beter :).

En we gaan weer gluren bij de Beleef de Lente-webcams; vanaf vanochtend zijn ze weer in de lucht. Ik houd vooral de Steenuil goed in de gaten, dat spreekt!!


                   Sokken van Sockeloen, hoe hoger de sok, hoe harder de snok!

 





2 opmerkingen:

  1. grappige combi. die wijn/fietswinkel! ik hoop wel dat de de kwaliteit van de druivensapjes die van de getoonde fietsen overstijgt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen